11. mai 2022: Kronerulling for vestkanten

Det har blitt tydelig at vestkanten strir med stadig dårligere råd og utbredt pengemangel. Bærum er blitt kommunenorges fillefrans, og det er jo strengt tatt en skam for landet. Jeg vil derfor ta til orde for en kronerulling slik at fattiglappene på vestkanten kan få litt leveligere og romsligere kår. Vi her i Groruddalen har jo nok av alt og er vant til å tenke på våre medmennesker. Vi har lang og god tradisjon i å forsake stort og smått slik at andre kan få det bedre.

Vi trenger ikke gå lenger tilbake i tid enn til 2013 da de nye ladestasjonene skulle fordeles i byen. Hele 517 stykker skulle plasseres, men vi trengte oss ikke på, vi i Groruddalen. Vi maste ikke for å komme først i køen. Vi gjorde ikke det. Vi nøyde oss med 2 stykker vi, slik at bydel Frogner kunne få 186 og ytterligere 64 året etter. Det er klart, når fattigfransene ikke hadde råd til å reise med kollektivtransport, men måtte nøye seg med elektriske Teslaer, var vi nødt til å trå til. Du vet jo hvor dyrt det er å reise med trikken, så det er ikke rart de måtte ty til Teslaene. Problemet er at det ikke var nok. Vestkanten er fortsatt en slum. Vi er nødt til å gjøre mer for dem. Derfor kronerulling.

Kronerulling? kan du spørre. Kan det virkelig være nødvendig? Tjener de ikke mye mer på vestkanten enn i Groruddalen? Har ikke Ullern dobbelt så høy gjennomsnittsinntekt som Grorud, kanskje? Joda, alle bydelene i vest har høyere gjennomsnittsinntekt enn landsgjennomsnittet, men det er ikke poenget mitt. Poenget er at det er så mye dyrere å bo på vestkanten, enn i Groruddalen. Det er klart det koster mye mer å drifte et hus på tre hundre kvadratmeter med to mål tomt og svømmebasseng enn en nordvendt treromser i sjette etasje på Stovner. Og gartnere og hushjelp er ikke akkurat billige, de heller. Pengene strekker rett og slett ikke til, og derfor er det hyggelig at vi på østkanten kan gi vår skjerv til et bedre liv for dem på vestkanten.

Ja, selv ikke Oslopakke 3 viser seg å strekke til når Fornebobanen og Vestkorridoren skal bygges. Selv ikke når vi i Groruddalen er så samarbeidsvillige å ofre finansieringen av E6 Oslo Øst, Fossumdiagonalen, Trondheimsveien, lokk over E6, t-bane til A-hus og tverrforbindelser blir det penger nok. Det er klart at når Fornebobanen sprekker fra 4,5 til 28 milliarder kroner og Vestkorridoren foreløpig er budsjettert til 60 milliarder men sikkert kommer til å lande på det dobbelte, så blir det ikke penger til småprosjektene i Groruddalen. Det skjønner alle.

Alle skjønner også at bompengene må økes betydelig for å fylle opp den gjøkungen som Oslopakke 3 har vist seg å være, og en økning på 40 prosent er bare en begynnelse. Etter hvert som nye budsjettsprekker kommer, slik bystyret har lange tradisjoner for, må bompengene nødvendigvis settes ytterligere opp. Her viser vi på østkanten igjen vår solidaritet ved å ha flest bomstasjoner, som da vi ønsket flesteparten av de 53 nye bomstasjonene som ble satt opp i 2019 velkommen. Vi kan ikke forflytte oss gatelangs uten å passere en håndfull bomstasjoner vi, men på denne måten bidrar vi til at fattiglappene på vestkanten får både vei og offentlig kommunikasjon. Vi trenger tross alt ikke flere veier for vår del, for vi har jo allerede tre parallelle motorveier; Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6, for å nevne dem medsols.

Dessuten er det viktig å øke bompengene slik at bare de aller rikeste får råd til å kjøre bil. Noen vil kanskje tenke at det er en selvmotsigelse i å øke bompengene for å få oss til å slutte å kjøre bil samtidig som kollektivtransport skal finansieres av de samme bompengene, men det er det ikke. Dette er rett og slett en rettferdig beskatning som gradvis blir mer progressiv, og som gradvis vil gi bedre plass på veiene, slik at alle som har råd til å kjøre bil, kommer enda fortere fram. Så får trøsten for passasjerene på den kommende Fornebobanen være at de bidrar til trafikal framkommelighet på veiene mens de står som sild i tønne og blir smittet av forkjølelser, influensa og korona, men sild i tønne har vært visjonen til kollektivtransporten i Oslo siden andre verdenskrig. Akkurat det er ikke noe nytt.

Og så er det dette med levealder, den er ganske mye høyere på vestkanten enn hos oss i Groruddalen, i overkant av ni år. Det er klart at det spiller ikke så stor rolle for oss om det er mye trafikk og støy, for vi skal ikke høre på det eller puste inn lufta så lenge likevel. Det er verre for stakkarene på vestkanten, som må lytte til støyen i over ni år mer enn oss i gjennomsnitt – så da er det naturlig at pengene må gå dit hvor problemet ikke er størst, men hvor det varer lengst. Det må være noe alle skjønner. Heldigvis har bystyret forstått dette, derfor skrinla de E6 Oslo Øst, for selv om det bor nær 50.000 mennesker langs veien som plages av 172.000 biler i døgnet i snitt, så skal de jo ikke bli så veldig gamle likevel. Da må de tåle litt bråk og forurensing den korte stunda de lever.

En kronerulling blant oss i Groruddalen kan få skikkelig fart på utbyggingen i vest, og jeg vil ta til orde for at vi samles i et gigantisk crowdfundingprosjekt der hver eneste en av oss kan bidra så det riktig svir. Jo mer vi gir, jo fortere kommer vestkanten på fote. For å si det med Åge Samuelsen: «Ikke de gule og ikke de blå, men helst de grønne med Wergeland på.» Vi kan starte kronerullingen med et folkearrangement på Huken, der frivillige organisasjoner opptrer, der kunstnere, artister og forfattere helt gratis gir av sin kreativitet, i et gigantisk karneval, og slik bygger vi bro og solidaritet med de fattige på vestkanten.

Eller vent; kanskje vi kan la TV-aksjonen gå til Fornebobanen og Vestkorridoren? TV-aksjonen regnes tross alt som verdens største innsamlingsaksjon som jobber for et stort, årlig løft for en god sak. Og det kan ikke være noen tvil om at Fornebobanen og Vestkorridoren er gode saker? Over 100.000 bøssebærere vil være i aksjon landet over den siste søndagen i oktober og disse bør kunne samle inn det som måtte finnes igjen av kronestykker i landet vårt, i tillegg til de gavene som vil flomme inn fra bedrifter og ulike organisasjoner. Regjeringen pleier alltid å bidra med et solid beløp, og det forventer jeg at den vil gjøre her også, selv om det betyr at bompengene må settes opp igjen?

Dessuten har Marit Vea i Venstre, som sitter i Samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre, lovet at vi skal få nye grønne og røde lys langs t-banelinjene. Så da har vi ingen grunn til å klage. Absolutt ikke.

Forfatter: Roger Pihl

Onsdagspihlsen. Det er meg. Litt slem, litt snill, litt morsom.