27. april 2022: Lade elbil, sa du?

I det siste har det blitt politisk korrekt å kreve at elbilister skal betale mer bompenger. Vi betaler ikke vår andel av gildet, sier de. Det skyldes at folk lever i den villfarelse at elbil fungerer i landet vårt. Da kan jeg fortelle at virkeligheten er ganske annerledes, og før vi elbilister får en infrastruktur som fungerer på linje med fossilbilistenes, er det ingen grunn til at vi skal betale mer. Den rabatten vi får, er en ren erstatning for utholdt tort og svie.

Når du skal fylle bensin eller diesel er det bare å se etter de store, tydelige neonskiltene til selskapene, det være seg Circle-K, YX, Caltex, Gulf eller hva de nå enn heter, og så vet du hvor du får fylt tanken med bensin eller diesel. Like enkelt er det ikke når du skal fylle strøm, for ladestasjonene er ikke merket. Selve ladepunktet kan befinne seg hvor som helst i terrenget, inne på en parkeringsplass, langs fortauet, på baksiden av et kjøpesenter, oppe på et tak, inne i en blindgate eller på steder du aldri ville tenke deg å fylle drivstoff. Derfor kan du ikke bare kjøre til den adressen ladeselskapet oppgir, for det er bare en omtrentlig plassering. Når du kommer dit, er du nødt til å begynne å lete. Da kan det være at du har flaks og finner ladestasjonen med én gang, men det kan også hende at ladepunktet er flyttet eller lagt ned. Du har ingen garanti for at det faktisk finnes.

Ja, men det finnes apper med ladekart, vil du innvende. Ja, det finnes apper, men de kan du ikke stole på. De kan vise deg en ladestasjon i nærheten av der du er eller dit du skal, men det kan være at nettopp den ladestasjonen er forbeholdt en hjemmesykepleier eller lege og følgelig får du ikke brukt den. Eller det kan vise seg å være at laderen er så treg at det tar deg flere døgn å lade bilen, fordi det er et ladepunkt som er beregnet på et knøtt av en hybridbil som skal ha strøm til elleve kilometer. Eller det kan være ladepunktet er plukket ned for lenge siden fordi ingen brukte det. Det forteller appen ingenting om, det er noe du oppdager først når du står der, som en annen tosk. Og da må du kjøre til neste ladepunkt og håpe at det er bedre der, men det er ikke slettes ikke sikkert. Det kan faktisk være mye verre.

Du vil kanskje tenke at det er en god idé å lage et standardisert skilt som er synlig på god avstand og som viser hvor ladestasjonen befinner seg? Gjerne med lys i, slik at det synes i mørket? Ja det skulle tatt seg ut. Så lenge forretningsideen er at elbilistene skal bruke strøm, vil slike skilt aldri komme opp.

Men la oss nå si at ladestasjonen faktisk finnes, så er det ikke opplagt at du kjenner den igjen, for det finnes ikke to like ladestasjoner eller to like ladepunkter. På en eller annen måte har de klart å finne opp et utall ulike måter å designe dem på, derfor vet du ikke hva du skal se etter. Det kan være en oransje boks. Det kan være en grønn stang. Det kan være en blå tønne. En rosa fisk. En rød søppelbøtte. Det kan nesten være hva som helst.

Det er heller ikke sikkert at ladestasjonen har ladekabel. Derfor må du alltid ha med egen, hvis du vil ha strøm. Så tenk deg at du må ha med deg din egen bensin- eller dieselslange når du skal fylle fossilt drivstoff? Ja, det skulle tatt seg ut, men sånn har vi det, vi som kjører elbil.

La oss si at du har klart å finne en ladestasjon og at du har en ladekabel og at ladestasjonen virker. Det er først da de virkelige problemene begynner, for hvis du tror at du kan betale med bankkort, må du tro om igjen. Jeg vet ikke hvor mange millioner steder du kan bruke bankkort i Norge eller hvor mange umuligioner steder i verden, men ingen av dem er ladestasjoner. Visa virker ikke. Mastercard virker ikke. AmEx er ikke til å tenke på. Q8 i Danmark har riktignok en bankkortløsning der du bare blipper og lader, men det er jo langt å kjøre til Danmark for å lade. Nei, du må ha en app og for å ha en app, må du ha smarttelefon. I utgangspunktet skulle du tro at når du først har en app, så kan du bruke den over alt, men det kan du ikke. Hvert eneste ladeselskap har sin egen, derfor må du ha et tjuetalls apper for å få kjøpt strøm. En grønn app her og en blå app der. Og alle disse appene skal naturligvis oppdateres, og det må du gjøre ustanselig. Det finnes ingen grenser for hvor ofte slike apper skal oppdateres, men du kan være sikker på at de trenger oppdatering når du står i snøstorm eller i styrtregn og skal lade. For det er aldri tak over laderne, hvis du trodde det. Og når du omsider er ferdig med å oppdatere appene, så er bankkortet ditt gått ut på dato, så da må du legge det nye kortet inn på alle appene. Det er sånt som tar tid. På enkelte ladestasjoner kan du betale via SMS, men da får du til gjengjeld en pris som er det dobbelte av den du betaler hvis du kunne brukt appen.

Og når vi snakker om pris, så er det ikke sånn for oss elbilister at vi betaler for den strømmen vi faktisk kjøper. Det skulle tatt seg ut. Nei, vi betaler for hvor lang tid det tar å kjøpe den, og jo mindre strøm det går gjennom kabelen, jo lenger tid tar det å få fylt tanken og jo dyrere blir det. Det er naturligvis ikke min skyld at strømmen går sakte, det kan ha flere årsaker, men resultatet er det samme. Farten går ned, prisen går opp. Så tenk deg at det er lang kø i kassa på Rema, og at du må betale dobbelt så mye for varene bare fordi det er kunder foran deg som skal handle? Det skulle tatt seg ut. Men, det er sånn vi har det, vi som har elbil.

Dessuten kan det hende at ladestasjonen går i lås mens du lader. Sikringen kan gå, eller noe annet skje, for ny teknologi gir nye problemer og ladestasjoner er en slags datamaskin, akkurat som elbilen. Da får du ikke koblet ut bilen, men må vente på servicefolk eller en elektriker. Det kan ta tid, for elektrikere er populære og er alltid på jobb et annet sted langt unna når du trenger dem.

Ja, og så glemte jeg ladekøene, for ofte står en annen bilist og lader der du hadde tenkt å lade. Vi elbilister har som uskreven lov at vi ikke skal lade lenger enn til 85 %, for de siste 15 % tar like lang tid å lade som de første 85. Dessverre er det ikke alle elbilister som er i stand til å lese uskrevne lover, og det gjelder spesielt dem som har bil med kort rekkevidde. Og dem er det overraskende mange av. Mange ladere bruker tre-fire døgn for å lade en normal elbil, og hvis du har flaks, finner du en lynlader som bare bruker tre timer. Har du uflaks, så står det én foran deg i køen som også skal lade i tre timer, så da tar det plutselig en hel arbeidsdag å lade. Og tror du at det finnes noe spiselig å få kjøpt på en ladestasjon, må du tro om igjen. Ladestasjoner ligger på de aller billigste tomtene. På Gokk.

Og helt til slutt noen ord om de suseladdene som kjører fossilbil og bruker ladeplassene til parkeringsplasser. De er fullstendig nedsnødde i hodet. Jeg ville aldri finne på å parkere ved en bensinpumpe, for å dra på dagstur i marka og komme tilbake for å hente bilen utpå kvelden. Og så har vi suseladdene som parkerer elbilen på ladeplassene selv om de ikke skal lade.

Verden kommer likevel til å gå fremover og elbilen er kommet for å bli. Vi sluttet ikke med parafinlamper fordi det ble mangel på parafin. Derfor er det å håpe at bensinstasjonskjedene snart skjønner de må tilby annet enn fossilt drivstoff. Når antall elbilster er større enn fossilbilster, vil bensinstasjonene gå konkurs. Men inntil det skjer, har vi elbilister fortjent hvert bidige øre vi kan få i rabatt, for maken til mishandling av kunder har ingen ikke opplevd siden Vinmonopolet hadde salg over disk.

Forfatter: Roger Pihl

Onsdagspihlsen. Det er meg. Litt slem, litt snill, litt morsom.